آنچه موجب شکست و موفقیت داوطلب در مصاحبه های استخدامی می شود

در این بخش نکاتی مهم برای کسانی که قصد شرکت در مصاحبه های استخدامی دارند را به صورت تیتر وار خواهیم آورد، تمامی این نکات در کمتر از ده دقیقه قابل مطالعه است، توصیه می شود حتما بخوانید.


بایدهای مصاحبه

1- در مورد ماهیت سازمان و زمینه فعالیت آن تحقیق كنید. همچنین اطلاعاتی در مورد مصاحبه كننده بدست آورید.


2- برای پاسخ مناسب به سؤالاتی كه احتمالاً از شما پرسیده می‏شود استراتژی و تدابیر ویژه ای در نظر بگیرد.


3- سؤالاتی كه مایلید از مصاحبه كننده بپرسید، مرتب كنید.


4- در مورد هنر ،تحصیلات و تجربیات خود صحبت نمایید.همواره بر اینكه چه كارهای مفیدی می توانید برای سازمان انجام دهید تاكید داشته باشید.


5- خود را مشتاق و علاقه مند نشان دهید.



نبایدهای مصاحبه

1- پاسخهای مناسب را حفظ نكنید و منتظر سؤال مصاحبه كننده باشید.


2- برای انجام مصاحبه از بقیه نامزدها پیشی نگیرید..


3- هیچ گاه كار مورد نظر را در زمانی كوتاه قبول نكنید، حداقل برای 48 ساعت آینده زمان بخواهید تا در مورد آن فكر كنید.


4- جلسه مصاحبه را بدون دلیل روشن ترك نكنید.


5- دیر رسیدن به مصاحبه


6- توضیح دلیل دیر رسیدن به جهت مناسب نبودن مسیر و جهت


7- پریشان و آشفته بودن و یا   لباس نا مناسب پوشیدن


8- خمیده بر روی صندلی نشستن


9- نداشتن اتصال بینایی خوب با مصاحبه كننده


10- پرسیدن این سؤال از مصاحبه كننده كه شما در این سازمان چه می كنید .


11- خطاب كردن مصاحبه كننده با اسم كوچك یا اسم اشتباه 


12- بد گویی درباره رئیس و سازمانی كه قبلا در آن فعالیت می كردید .


13- پرسیدن “ آیا شما من را استخدام خواهید كرد ؟ 


14- پاسخ   “ خیر ” به “ آیا سؤالی دارید ؟ 


15- پاسخهای كوتاه “ بله ” یا “ خیر ” به بیشتر سؤالات مصاحبه كننده 


16- بروز حداقل مبلغ حقوق در هر ماه ، تقریبا در ابتدای مصاحبه


17- جویدن آدامس


18- بی حوصلگی در حین انجام مصاحبه



چند نکته مهم

1- قبل از مصاحبه اطلاعات لازم   در مورد شغل ،سازمان و كسانی كه گزینش استخدامی را انجام می دهند به دست آوردید . با مطالعه نشریات تخصصی در زمینه فعالیت سازمان،رقبا،مشكلات سازمان و راه حلهای این مشكلات ، اطلاعات جامعی به دست آوردید.


2- در كمترین زمان ممكن پاسخ دهید و حداكثر زمان را در اختیار مصاحبه گر بگذارید تا نیازها   را شرح دهد.با سؤالاتی چون “ آیا می توانید توضیح بیشتری در این مورد بدهید “ از نیازهای واقعی مصاحبه گر آگاه شوید.


3- برای رفع نیازهای مصاحبه گر ابراز علاقه كنید و در صورت امكان راه حلهایی برای رفع مشكلات بیان كنید.


4- قبل از پاسخ گفتن بیاندیشید.


5- مرحله بیان، بیان پاسخ و تأكید بر تاثیر خود در حل مشكل 


6- كنترل اعصاب، آراستگی، حفظ ظاهر، پرسش مناسب و اشتیاق در پاسخ گویی.


7-  سعی بر گذاشتن یك تأثیر اولیه جذاب روی مصاحبه گر.


8- مطالعات نشان داده است كه متقاضیانی كه ارتباط بهتری برقرار می كنند ، سر خود را بیشتر تكان می دهند ، لبخند می زنند   و نیز رفتارهای غیر كلامی مشابه از خود بروز میدهند، نمره بالاتری میگیرند و این رفتارهای غیر كلامی 80 درصد نمره رتبه بندی متقاضی را در بر میگیرد.


9- درك صحیح از نیازمندیهای سازمان مورد نظر و اشتیاق برای حل آنها.


10- سعی کنید ایده های نوینی را ارائه دهید.


11- ابراز غرور و سرفرازی نسبت به گذشته خود .


12- پاها و دستانتان را به حالت ضربدری قرار ندهید.

احتمالاً شنیده اید که نباید دست به سینه بایستید چرا که ممکن است از شما ظاهری تدافعی یا محافظه کار ارائه دهد. این مساله در مورد پاهایتان نیز صدق می کند پس پاها و دستهایتان را ضربدری نگذارید.


13- ارتباط چشمی داشته باشید اما خیره نشوید

در میان افرادی که مخاطب شما هستند با همه آنها ارتباط چشمی داشته باشید تا رابطه بهتری را بوجود آورده و متوجه شوید که ایا آنها به صحبت‌های شما گوش می‌دهند یا نه؟ البته برقرار کردن بیش از حد تماس چشمی ممکن است باعث ناراحتی افراد شود.


14- هنگامی که دیگران مشغول صحبت هستند، سرتان را به نشانه تأیید تکان دهید

هرچند دقیقه یکبار سرتان را به نشانه تایید حرکت داده تا نشان دهید که به سخنان طرف مقابل گوش می‌دهید. اما مواظب باشید که در انجام آن زیاده روی نکنید.


15- خم نشوید، صاف بنشینید

اما در یک حالت آرام، نه به صورت هیجان زده.


16- کمی به سمت جلو متمایل شوید، البته نه خیلی زیاد

اگر قصد دارید که علاقمندیتان را به سخنان طرف مقابل نشان دهید، به طرف او کمی متمایل شوید. در صورتی که می‌خواهید نشان دهید که دارای اعتماد به نفس بوده و آرامش دارید کمی به سمت عقب متمایل شوید.


17- لبخند بزنید


18- به صورتتان دست نزنید

این حالت ممکن است موجب شود که دستپاچه به نظر برسید و برای مخاطبانتان ایجاد حواس پرتی می‌کند.


19- سرتان را بالا نگه دارید

چشمانتان را به زمین ندوزید. این حالت باعث می شود که شما نامطمئن یا کمی ناکام جلوه کنید. سر خود را به سمت بالا و صاف قرار داده و چشم‌هایتان را در مقابل افق نگه دارید.


20- حرکاتتان را کمی آرامتر کنید


21-  بی‌قراری نکنید

در تمام موقعیت‌ها حرکاتتان را از بی‌نظمی رها کنید. سعی کنید آرام باشید و حرکاتتان را کندتر کرده و بر روی آنها تمرکز کنید.


22- از دستانتان با اطمینان بیشتری استفاده کنید

دستانتان را جهت شرح موضوعی یا بیان اهمیت نکته‌ای که تلاش می کنید تا آن را ارائه دهید بکار ببرید.


23- به فاصله خیلی نزدیک نایستید


24- نگرش مثبت داشته باشید



۱۳۹۲/۰۲/۳۰