مطالعه رایگان جزوات مصاحبه استخدامی در تست دانلود، آداب نماز خواندن

کابران گرامی، تمامی مطالب وبسایت مرتبط با مصاحبه های استخدامی در 15 فایل پی دی اف به صورت خلاصه گردآوری شده است که می توانید در لینک زیر دانلود کنید و به صورت آفلاین در موبایل و کامپیوتر خود مطالعه کنید:

دانلود جزوات و نمونه سوالات مصاحبه های استخدامی


آنچه در ادامه مطلب آورده شده نکاتی در رابطه با آداب صحیح خواندن و مستحبات نماز به همراه آیات و روایاتی در این زمینه می باشد که جهت مصاحبه های استخدامی مفید می باشد ولی هدف اصلی را فراموش نکنید و این مطالب و تمامی مطالب دیگر مرتبط با مصاحبه عقیدتی این وبلاگ را صرفا جهت مصاحبه استخدامی ها نخوانید

 

 

 تکبیره الاحرام
بلند کردن دستها تا گوشها یا تا نزدیک صورت بدین ترتیب که با گفتن تکبیر حرکت دستها شروع شود وس از رسیدن دستها به محاذات گوشها تکبیر تمام شود وان گاه دستها را پایین بیندازند. در این حات تمامی انگشتان حتی شست را به یکدیگر چسبانیده و هنگامی که دستها را بلند کنند کف آنها را رو به قبله قرار میدهند.
 
 قیام
قرار دادن دستها روی رانها محاذی دو زانو ( ونه در کنار رانها).
 
صاف قرار دادن هر دو پا محاذی یکدیگر ( طوری که یکی از دیگری جلوتر یا عقبتر نباشد) رو به قبله.
 
فاصله دادن میان پا ها به اندازه سه انگشت باز یا یک وجب.(زن چنین نمی کند بلکه پاها را به هم می چسباند)
 
سنگینی بدن را به طور یکسان بر هر دو پا انداختن.
 
به موضع سجده نگاه کردن.
 
با خضوع و خشوع ایستادن همچون بنده ذلیل در پیشگاه مولای جلیل.
 
 رکوع
تکبیر برای رکوع پیش از به رکوع رفتن با بلند کردن دستها بدانگونه که در تکبیره الاحرام گذشت.
 
قرار دادن کف دستها روی زانو ها در حالی که تمامی انگشتان باز است.( زن دستها را روی رانها وبالا تر از زانوها قرار می دهد)
 
دست راست را پیش از دست چپ بر روی زانو قرار دادن.
 
به عقب راندن زانوها.( زن چنین نمی کند).
 
به زمبن بین پاها نگاه کردن.
 
تکبیر پس از سر برداشتن از رکوع با بلند کردن دستها بدان گونه که در تکبیره الاحرام گذشت.
 
 سجده
هنگام به سجده رفتن -اول دستها وبعد زانوها را بر زمین گذاشتن.(زن به عکس عمل می کند یعنی اول زانوها وبعد دستها را بر زمین می گذارد).
 
قراردادن بینی برروی آنچه سجده بر آن جایزاست.
 
تمامی انگشتان-حتی شست رابه هم چسبانیدن ودستها را محاذی گوشها رو به قبله قرار دادن.
 
نگاه کردن به نوک بینی.
 
تکبیر بعد از سجده اول پس ازسربرداشتن وآرام گرفتن بدن با بلند کردن دستها بدان گونه که در تکبیره الاحرام گذشت-گفتن استغفرالله ربی واتوب الیه وسپس تکبیربرای سجده دوم.
 
شکم رااززمین بالاتر نگاه داشتن بلند کردن آرنجها از زمبن جدا کردن بازوها از پهلوی بدن ودور کردن دستها از بدن همچون بال پرندگان .( زن به عکس عمل می کند یعنی شکم را به زمین نزدیک می سارد دستهارا تا آرنج روی زمین قرار میدهد واعضای بدن را به یکدیگر می چسباند).
 
هنگام بر خاستن اول زانوها وبعد آن دست ها را از زمین بر داشتن.( زن به عکس عمل می کند یعنی اول روی پنجه پا تکیه میکند- و سپس به آرامی بر می خیزد)
 
هنگام بر خاستن کف دستها را روی زمین گذاشتن وبا تکیه بر دستها بلند شدن.
 
 بین دو سجده پس از سجده دوم-و هنگام تشهد:
 
تورک یعنی اینکه روی ران چپ بنشینند وروی ای راست را بر کف ای چپ قرار دهند.( زن در تمامی این حالات دوزانو می نشیند در حالی که رانها را به هم چسبانیده است).
 
دستها را روی رانها گذاردن در حالی که تمام انگشتان به هم چسبانیده شده اند.
 
به دامان خود نگاه کردن.
 
  قنوت
تکبیر قبل از قنوت با بالا آوردن وسپس انداختن دستها به ترتیبی که در تکبیره الاحرام ذکر شد.
 
بالا آوردن دستها مقابل صورت در حالی که کف دستها رو به آسمان و پشت دستها رو به زمین است وتمام انگشتان به جز شست به یکدیگر چسبانیده شده اند- ونگاه شخص به کف دست خود است.
 
 
 مستحبات نماز 
  مستحب است در حال قيام نگاه كردن به محل سجده؛ و نيز بعيد نيست استحباب نگاه كردن بين دو قدم در حال ركوع و به طرف بينى در حال سجود و به دامن خود در حال نشسته و به كف دو دست در حال قنوت؛ و مستحب است در حال قيام گذاشتن دستها روى رانها مقابل زانو و در حال قنوت قرار دادن آنها مقابل صورت به طورى كه كف آنها رو به آسمان باشد، و در حال سجده گذاشتن دست ها مقابل گوش ها يا صورت يا شانه ها، و در حال نشسته روى ران ها و در حال ركوع روى زانو براى مردها .
 
 
تعقيبات نماز 
 مستحب است انسان بعد از نماز مشغول تعقيب، يعنى خواندن ذكر و دعا و قرآن شود. و بهتر است پيش از آن كه از جاى خود حركت كند و وضو و غسل و تيمم او باطل شود، روبه قبله تعقيب رابخواند، و لازم نيست تعقيب به عربى باشد ولى بهتر است چيزهايى را كه در كتابهاى دعا دستور داده اند بخواند و از تعقيبهايى كه خيلى سفارش شده است، تسبيح حضرت زهرا عليهاالسلام است كه بايد به اين ترتيب گفته شود : 34 مرتبه « اللّه اَكبر » ، سپس 33 مرتبه « اَلحَمدُ للّه » و بعد از آن 33 مرتبه « سُبحان اللّه » ، و بنا بر اظهر مى شود « سبحان اللّه » را پيش از « اَلحَمد للّه » گفت ، ولى بهتر است بعد از « الحمد للّه » گفته شود .
 
مستحب است بعد از نماز سجده شكر نمايد و همين قدر كه پيشانى را به قصد شكر بر زمين بگذارد كافى است، ولى بهتر است صد مرتبه يا سه مرتبه يا يك مرتبه، « شُكرا للّه » يا « شكرا » يا « عَفْوا » بگويد و نيز مستحب است هروقت نعمتى به انسان مى رسد يا بلايى از او دور مى شود سجده شكر بجا آورد .
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:علم الاسلام الصلاة فمن فرع لها قبلة و حافظ عليها بحدها و وقتها و سنتها فهو مؤ من
 
نماز، پرچم اسلام است ، مؤ من واقعى كسى است كه دل به آن دهد و مراقب حدود و آداب وقت آن باشد. 
(كنزالعمال ، ج 7، حديث 1887) 
 
تربت امام حسين (ع ) 
قال الصادق - عليه السلام -:السجود على تربة الحسين - عليه السلام - يخرق الحجب السبع ؛ 
سجده بر تربت امام حسين (ع ) هفت پرده و مانع را مى شكافد. 
(بحارالانوار، ج 101، ص 135) 
 
مسواك با هر نماز 
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:لو لا ان اشق على امتى ، لامرتهم بالسواك مع كل صلوة ؛ 
اگر بر امت من سخت و دشوار نبود، هرآينه به آن ها دستور مى دادم كه با هر نماز مسواك بزنند. 
(ميزان الحكمة ، ج 4، ص 597) 
 
لباس نمازگزار 
كان الحسن بن على - عليه السلام - اذا قام الى الصلوة لبس اجود ثيابه ، فقيل له يابن رسول الله تلبس اجود ثيابك ، فقال : ان الله جميل يحب الجمال فاتحل لربى و هو يقول : ((خذوا زينتكم عند كل مسجد)) ؛ 
حضرت مجتبى (ع ) بهترين جامه هاى خود را در موقع نماز بر تن مى كرد.كسانى كه از آن حضرت سبب اين كار را پرسش كردند، در جواب فرمود: خداوند جميل است و جمال و زيبايى را دوست دارد، به اين جهت خود را در پيشگاه الهى زينت مى كنم ، خداوند امر فرموده كه : ((با زينتهاى خود در مساجد حاضر شويد)). 
(وسائل الشيعه ، ج 3، ص 331) 
 
نماز و عطر 
قال الصادق - عليه السلام -:ركعتان يصليها المتعطر، افضل من سبعين ركعة يصليها غير متعطر ؛ 
دو ركعت نماز با عطر، بهتر است از هفتاد ركعت نماز كسى كه عطر نزده است . 
(مكارم الاخلاق ، ص 42) 
 
نماز و مسواك 
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:ركعتين بسواك ، احب الى الله - عز و جل - من سبعين ركعة بغير سواك ؛ 
دو ركعت نماز با دندانهاى مسواك زده ، نزد خداوند از هفتاد ركعت نماز بدون مسواك بهتر است . 
(سفينة البحار، ج 1، ص 675) 
 
انتظار بعد نماز 
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:انتظار الصلوة بعد الصلوة كنز من كنوز الجنة ؛ 
انتظار كشيدن از نماز تا نماز ديگر، گنجى است از گنجهاى بهشت . 
(جامع احاديث الشيعه ، ج 4، ص 78) 
 
قنوت طلانى 
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -:اطولكم قنوتا فى دار الدنيا اطولكم راحة يوم القيامة فى الموقف ؛ 
هر كسى از شما قنوتش در اين دنيا طولانى تر باشد، در آخرت در موقف محشر راحتى او بيشتر خواهد بود. 
(ثواب الاعمال ، ص 59) 
 
صلوات در ركوع و سجود 
قال الباقر - عليه السلام -:من قال فى ركوعه و سجوده و قيامه : ((اللهم صل على محمد و آل محمد)) كتب الله له ذلك بمثل الركوع و السجود و القيام ؛ 
هركسى در ركوع و سجود و قيام خود بگويد: ((اللهم صل على محمد و آل محمد)) خدا ثواب آن را مانند ثواب ركوع و سجود و قيام براى او مى نويسد. 
(ثواب الاعمال ، ص 61) 
 
نماز همراه با اذان واقامه 
قال على - عليه السلام -:من صلى باذان و اقامة صلى خلفه صف من الملئكة ، لايرى طرفاه و من صلى باقامة صلى خلفه ملك
هركس نمازش را با اذان و اقامه بخواند، صفى از فرشتگان پشت سر او به نماز مى ايستند كه دو طرف آن صف ديده نمى شود و هر كس كه نماز خود را با اقامه تنها بخواند، يك فرشته پشت سر او نماز مى گزارد. 
 
نماز در مسجد 
قال رسول الله - صلى الله عليه وآله -: الجلوس فى المسجد لانتظار الصلوة عبادة ؛ 
نشستن در مسجد به انتظار نماز عبادت است . 

 

همچنین برای دانلود سایر جزوات و نمونه سوالات مصاحبه های استخدامی از لینک زیر استفاده کنید

دانلود جزوات و نمونه سوالات مصاحبه های استخدامی

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
دانلود نمونه سوالات و جزوات عمومی آزمون های استخدامی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 

۱۳۹۵/۱۰/۱۰