اصل دفترچه سوالات استخدامی آموزش و پرورش 97 - گروه شغلی پنجم

جهت دانلود دفترچه استخدامی آموزش و پرورش مربوط به آزمون استخدامی 15 تیر 97 روی لینک زیر کلیک کنید:

لینک دانلود: دانلود دفترچه سوالات آزمون استخدامی آموزش و پرورش 97 - گروه 5

 

بخشی از فایل

- عبارت "عبادت مستلزم شناخت معبود در حد توان انسان است" ناظر بر فهم کدام آیه شریفه است؟
۱) سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَ فِي أنْفُسِهِمْ ۲) وَ مَا خَلَقْتُ الجِنّ وَالإنس إلّا لِيَعْبُدُونِ
۳) أفَحَسِبْتُم أنّمَا خَلَقْناكُمْ عَبَثًا وَ أنَّكُمْ إلَيْنَا لا تُرْجَعُون
۴) أطِيعوُا اللهَ وَ أطِيعُوا الرّسُولَ وَ اُوِلى الأمْرِ مِنْكُمْ


- «نیاز به فرض مخلوقات و عدم نیاز به آن»، برای انتساب صفات به خداوند، به ترتیب، متّصف به کدام صفات است؟
1) فعل – فعل ۲) ذات – فعل ۳) فعل – ذات ۴) ذات - ذات


- آیات شریفه «قل هو الله أحد» و «لو كان فيهما آلههٌ إلا الله لَفَسَدَتَا»، به ترتیب، بیانگر کدام بُعد از ابعاد توحيد است؟
1) صفاتی ۔ خالقیّت ۲) ذاتی – خالقیّت
۳) صفانی – ربوبیّت ۴) ذاتی - ربوبیّت


- انجام معجزه توسط پیامبر اکرم(ص)، به وسیله چه عاملی صورت می¬گیرد و ناشی از چیست؟
1) ولایت ظاهری - بندگی و قرب الهی ۲) ولایت ظاهری - اجرای قوانین الهی
۳) ولایت معنوی - بندگی و قرب الهی ۴) ولایت معنوی - اجرای قوانین الهی


- وعده خداوند به کسانی که ایمان دارند و عمل صالح انجام می¬دهند، چیست؟
1) دینشان را برای آنان مستقر می¬سازد.
۲) آنان را جانشين در زمین قرار می¬دهد.
۳) ولیّ الهی را برای تشکیل حکومت جهانی می¬فرستد.
۴) بیمشان را به ایمنی و راحتی مبدل می¬گرداند.


- با توجه به اینکه قرآن کریم می¬فرماید: «و بسا چیزی را خوش نمی¬دارید و آن برای شما خوب است، و بسا چیزی را دوست می¬دارید و آن برای شما بد است، دلیل ناخوش دانستن برخی از امور ناشی از چیست؟
1) عدم شناخت جامع و کامل ۲) عملکرد نادرست و گناه انسان
۳) قضاوت¬های کلی و تنگ¬نظرانه ۴) ابهام و ناسازگاری از ضعف علمی


- کسی که نامه عملش را به دست چپش می¬دهند، چه می¬گوید؟
1) «فَلا تُظْلمُ نَفْسٌ شَیْئاً» 2) «هَاؤمُ اْقرءوا كِتابِيَه»
3) «يَا لَيْتَنِي لَمْ اوتَ كِتابَيَه» ۴) «وَ الوَزْن يَومَئِذٍ الحَق»


- حقیقت توکل بر خداوند چیست و در کدام یک از دوره¬های زیر، نیاز شدیدتری به آن حس می¬شود؟
۱) در عین عمل به وظایف، امورش را به خدا واگذار می¬کند. - نوجوانی و جوانی
۲) در عین عمل به وظایف، امورش را به خدا واگذار می¬کند. - میانسالی و پیری
۳) بدون بهره از ابزار و اسباب، همه کار را به خدا سپرد. - نوجوانی و جوانی
۴) بدون بهره از ابزار و اسباب، همه کار را به خدا سپرد. - میانسالی و پیری


- قرآن از زبان حضرت ابراهیم (ع) می¬فرماید: پروردگارا من (یکی از) فرزندانم را در دره¬ای بی-کشت، نزد خانه محترم تو، سکونت دادم، تا ............................ .
1) وحدت را به پا دارند 2) نماز را به پا دارند
۳) مردم را هدایت کنند ۴) خدا را عبادت کنند


- مقدم بر انجام وظیفه «امر به معروف و نهی از منکر» کدام مورد است؟
۱) نیت خالص در انجام امر به معروف و نهی از منکر
۲) الگوی عملی در انجام واجبات و ترک محرمات
۳) عمل به واجبات و پرهیز از محرمات ۴) علم به واجبات و محرمات

- بیشترین توزیع شهرهای ایران، در کدام¬یک از نواحی جغرافیایی زیر است؟
1) جلگه¬ای 2) مرتفع کوهستانی 3) دشتی 4) کوهپایه¬ای


- «قلعه طبرگ» که به امر طغرل سوم خراب شده، در کدام شهر ایران واقع بوده است؟
1) قزوین 2) زنجان 3) ری 4) قم


- به دنبال کدام عهدنامه، رود هیرمند مرز ایران و افغانستان قرار گرفت؟
1) آخال 2) پاریس 3) الجزایر 4) ارزنه¬الروم


- چه کسی برای اولین بار چای را وارد ایران نمود و در اراضی شمال کشور کشت کرد؟
1) محمد میرزا کاشف¬السلطنه ۲) میرزا احمد حکیم تنکابنی
3) فیاض لاهیجی ۴) میرزا سليمان طبيب


- در ایران، کدام پارک ملی زیر، به عنوان ذخیره¬گاه زیست¬کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است؟
1) گلستان 2) کرخه 3) لار 4) بختگان


- شهر «کویته»، از شهرهای کدام کشور اسلامی است؟
1) کویت 2) عراق 3) افغانستان 4) پاکستان


- کدام رخداد، از عواقب جنگ جهانی دوم در ایران است؟
1) امضای فرمان مشروطه توسط مظفرالدین شاه
۲) اشغال ایران توسط ارتش شوروی و بریتانیا
۳) انتقال پایتخت از تبریز به تهران
۴) کودتا علیه دولت دکتر محمد مصدق


- مسئولیت اطلاعات عملیات سیاه دزفول و سوسنگرد، مسئولیت اطلاعات عملیات قرارگاه نصر در عملیات بیت¬المقدس و فرماندهی تیپ علی بن ابی طالب (ع) در عملیات رمضان، به عهده کدام شهید دفاع مقدس بوده است؟
۱) محمود شهبازی ۲) علی صیاد شیرازی
۳) مهدی زین¬الدین ۴) حسن باقری


- شورای حکام، از ارکان سیاست¬گذاری کدام سازمان جهانی است و چند عضو دارد؟
۱) آژانس بین¬المللی انرژی اتمی - ۳۵ عضو ۲) سازمان ملل متحد - ۱۵ عضو
۳) سازمان ملل متحد - ۳۵ عضو ۴) آژانس بین¬المللی انرژی اتمی - ۱۵ عضو


- بررسی و اعلام عدم مغایرت اساسنامه¬های مصوب دولت با قوانین، بر عهده کدام مرجع است؟
۱) وزیر دادگستری ۲) رئیس مجلس شورای اسلامی
۳) شورای نگهبان ۴) رئیس جمهور


- رسیدگی به شکایت از کدام مورد زیر، در صلاحیت نظارتی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی قرار ندارد؟
۱) مجلس شورای اسلامی ۲) سازمان بازرسی کل کشور
۳) هیئت وزیران ۴) شورای نگهبان


- به موجب قانون اساسی، نظارت بر حُسن جریان امور در دستگاه¬های اداری، بر عهده کدام مرجع نهاده شده است؟
۱) دیوان محاسبات کشور ۲) دیوان عالی کشور
۳) سازمان بازرسی کل کشور ۴) دیوان عدالت اداری
هوش و توانمندی¬های عمومی
راهنمایی: متن زیر را به دقت بخوانید و صحیح ترین پاسخ را برای سوال¬های ۷۶ تا ۷۹ انتخاب کنید و در پاسخنامه علامت بزنید.
از افشای حقیقت برای کسی که قادر به درک آن نیست بپرهیزیم، زیرا در میان نهادن آن با کسی که از فهم آن عاجز است، موجب می¬شود که اندیشه خطایی را جانشین حقیقت موردنظر کنیم. مثلا مربیان قصد دارند طرز رفتار بزرگسالان را به کودک بیاموزند، ولی چون این طرز رفتار هنوز نمی-تواند از طرف کودک مورد تجزیه و تحلیل و قضاوت صحیح قرار گیرد و حتی چنانچه باید درک نمی¬گردد، کودک از درس¬های اخلاقی چیزی یاد نمی¬گیرد. [۱] بنابراین باید درست، روش عکس تعلیم و تربیتی که سعی در پیوستن کودک به زندگی اجتماعی امروز را دارد، پیش بگیریم که آن، تعلیم و تربیت منفی است. [۲]
آدمی طبیعتا خوب آفریده شده است. بالطبع تا زمانی که چیزی از خارج بر او وارد نگشته و چیزی از خارج او را به فساد نکشانیده باشد، همچنان خوب باقی می¬ماند. پس راه ورود بر معایب را ببندید، درنتیجه قلب انسان برای همیشه پاک و صاف خواهد ماند، بنابراین، اصل درست تعلیم و تربیت، تعلیم و تربیت منفی است که قبل از دادن معلومات سعی می¬کند اندام¬هایی را که وسیله کسب معلومات هستند، بهتر و دقیق¬تر سازد. تعلیم و تربیتی که از راه آن، ما را برای تعقل آماده می¬نماید. تعلیم و تربیت منفی به کسی فضایل اخلاقی نمی¬دهد، ولی از معایب جلوگیری می¬کند. [3] حقیقت نمی¬آموزد، اما او را از اشتباه حفظ می¬کند. بنابراین، وقتی کودک به سن تمایل به حقیقت می¬رسد، آنچه برای درک و حقیقت لازم است، به او می¬آموزد و وقتی به سن تمایل به خبر می¬رسد، آنچه را که برای تشخیص خیر لازم است، در اختیارش می¬گذارد.
بنابراین، تعلیم و تربیت منفی نوعی انتظار برای یادگیری و دخالت نکردن است. در دوران کودکی باید بتوانیم که هیچ¬گونه دخالتی نکنیم که البته کاری بس دشوار است و بنابراین، دوره کودکی یک دوره بیکاری و انتظار طولانی است که باید گذاشت کودکی در کودکان پخته گردد. [۴] به همین جهت باید اقدام مثبت (تعلیم و تربیت مثبت) را هرچه بیشتر به تأخیر انداخت. هیچ نوع آموزش شفاهی به کودکان ندهید، بلکه بگذارید از طریق تجربه به آن دست یابند. هرگز او را تنبیه بدنی نکنید، زیرا هنوز علت خطای خود را نمی¬داند و بالاخره قبل از دوران جوانی به کودک درس اخلاق ندهید و تا آنجا که ممکن باشد همه چیز را به تأخیر بیندازید و وقت را ضایع نمایید. البته نگران این وقت¬گذرانی نباشید چرا که این وقت ضایع شده بعداً جبران خواهد شد. به تعبیری دیگر، در واقع این دوران انتظار، نوعی آماده¬سازی نیز هست. به عبارت بهتر، همه چیز را باید به تأخیر انداخت.


- کدام مورد، مقصود اصلی متن را به بهترین وجه توصیف می¬کند؟
۱) اثبات یک باور جدید از طریق قیاس ۲) ارائه برداشتی جدید از یک روش تربیتی مرسوم
۳) ابطال یک باور غلط ۴) عرضه راهکاری جدید


- اطلاعات کافی برای پاسخ به کدام یک از پرسش¬های زیر، در متن وجود دارد؟
الف) چگونه می¬توان راه ورود معایب بیرونی به کودک را بست؟
ب) چرا انتظار برای یادگیری و دخالت نکردن که در تعلیم و تربیت منفی مطرح است، انتظاری لازم است؟
ج) چگونه می¬توان کودک را در مسیری قرار داد که خود بتواند به تشخیص خیر و حقیقت برسد؟
د) چرا تعلیم و تربیت مثبت، ممکن است قلب انسان را از پاکی و صافی ذاتی¬اش عاری سازد؟
1) فقط «ب» و «ج» ۲) «الف»، «ب»، «ج» و «د»
۳) فقط «الف» و «ج» ۴) فقط «الف»، «ب» و «د»


- منظور نویسنده از «آن» در پاراگراف سوم، کدام است؟
۱) دلیل مربی برای ایجاد تأخیر در یادگیری
۲) موضوع موردنظر مربی، جهت انتقال از طریق آموزش شفاهی
۳) اقدام مثبت
۴) هدف از تعلیم و تربیت منفی


- بهترین محل برای قرار گرفتن جمله زیر که در متن با علامت¬های [۱]، [۲]، [۳] و [۴] مشخص شده¬اند، کدام است؟ «نتیجه آنکه بزرگ¬ترین. مهم¬ترین و مفیدترین قاعده تعلیم و تربیت منفی صرفه¬جویی در وقت نیست، بلکه از دست دادن و ضایع کردن آن در دوران کودکی است.»
1) [2] 2) [1] 3) [4] 4) [3]
راهنمایی برای پاسخگویی به سوال های ۸۰ تا ۸۳، لازم است موقعیتی را که در هر سوال مطرح شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید و سپس گزینه¬ای را که فکر می¬کنید پاسخ مناسب¬تری برای آن سوال است، انتخاب کنید. هر سؤال را با دقت بخوانید و با توجه به واقعیت¬های مطرح شده در هر سوال و نتایجی که بیان شده و بیان نشده ولی قابل استنتاج است، پاسخی را که صحیح¬تر به نظر می¬رسد، انتخاب و در پاسخنامه علامت بزنید.


- باستان¬شناسان اعتقاد دارند موضوع شکار برای انسان¬های اولیه، بسیار حیاتی بوده و به¬همین دلیل، شاهد شکل¬گیری نوعی آیین اولیه در این رابطه هستیم که در آن، انسان¬های غارنشین در شب پیش از شروع شکار، تصویر حیوانی که قصد شکار آن را داشتند. روی دیواره بخش¬های داخلی غارها ترسیم کرده و ضمن انجام آیینی ویژه، با سلاح¬های خود به این نقوش ضربه زده و به صورت نمادین و مجازی، حیوان را می¬کشتند. این موضوع در آنها باوری جادویی ایجاد می-کرد که در شکار پیش¬رو، موفق بوده و می¬توانند حیوان مورد نظر خود را شکار کنند.
کدام مورد، در صورتی که صحیح فرض شود، استدلال فوق را تضعیف می¬کند؟
1) بر روی بسیاری از غارها، نقوش حیوانانی دیده می¬شود که هرگز آن موقع شکار نمی¬شده¬اند.
2) انسان¬های اولیه، علاودیر نقوش حیوانات، قادر به ترسیم نقوش غیرحیوانی هم بوده¬اند.
۳) در برخی نقاط جهان، انسان¬های اولیه، بیشتر نیاز غذایی خود را از طریق جمع¬آوری دانه¬ها و میوه¬جات و با باقیمانده شکار حیوانات دیگر تامین می¬کرده¬اند.
۴) عده¬ای از متفکران بر این باورند که میل ذاتی انسان در خلق پدیده¬های جدید، در ایجاد و رشد قریحه نقاشی بی¬تاثیر نبوده است.


- این تصور کهنه که گویا کودکان و نوجوانان دانش¬آموز قادر نیستند فلسفه، به ویژه روش درست اندیشیدن و روش درست زیستن را بیاموزند، نگرشی واپس¬گراست و دانش¬آموزان ما را از مهارت¬های بسیار ضروری برای زندگی در عصر حاضر محروم می¬سازد. جای تعجب است که از گذشته تا به حال، درس¬های مربوط به تاریخ، ادبیات، هنر، بینش دینی، دانش اجتماعی و سایر دروس پیچیده و انتزاعی را در برنامه¬های درسی دانش¬آموزان دبستانی و راهنمایی داشته¬ایم، اما گمان می¬کنیم که آنها ظرفیت¬های لازم برای آموختن چگونگی تفکر و روش درست اندیشیدن و درست زیستن را ندارند. در واقع، مشکل از سوی دانش¬آموزان نیست. مشکل از بدفهمی¬های اندیشه سنتی است که ما گرفتار آن شده¬ایم و جرأت نوآوری و متحول کردن برنامه¬های درسی را نداریم.
کدام مورد را می¬توان به درستی از متن فوق استنباط کرد؟
1) تأثير انديشه سنتی در نظام آموزسی آنقدر زیاد است که دانش¬آموزان حتی لحظه¬ای هم به خود اجازه نمی¬دهند که لزوم دروس انتزاعی را زیر سؤال ببرند.
۲) لازم است از حجم دروسی چون تاریخ، ادبیات، هنر و غیره بکاهیم، زیرا این دروس، وقت کافی برای واقع¬بینی و اندیشه فلسفی برای دانش¬آموزان باقی نمی¬گذارند.
۳) اگر دانش¬آموزان تفکر و روش درست اندیشیدن را بیاموزند، نمی¬توانند در تحصیل مطالب موجود در درس¬های دیگر هم، آن¬طور که باید و شاید، موفق باشند.
۴) چنانچه بخواهیم دانش¬آموزان با بهتر بتوانند با چالش¬های زندگی در عصر حاضر برخورد کنند، نیاز است، که در برنامه درسی آنها تغییری ایجاد کنیم.


- از همان آغاز تحصیل در مدرسه، به دانش¬آموزان باید کمک کرد تا به تفکر انتقادی دست¬یابند و بفهمند که دیدگاه¬های افراد و مؤسسات گوناگون، با ارزش¬ها و علایق خاص آنها در هم تنیده است. وقتی که چنین آموزش¬هایی به شاگردان داده نشود، آنها گمان خواهند کرد که امور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که در برنامه¬های آشکار و پنهان درسی و رسانه¬ها به آنها آموخته می¬شود، تماماً درست و غیر قابل تغییر است.
کدام مورد، از فرض¬های مندرج در متن فوق نیست؟
1) برخی محتویات درسی و رسانه¬ای، ممکن است سودار باشند.
۲) برنامه¬های درسی، چنان با منافع برخی گروه¬های خاص پیوند خورده است که باید آنها را مورد بازنگری کامل قرار داد.
3) تفکر انتقادی، قابل تدریس است.
4) دانش¬آموزان، فی¬الذاته قادر به تفکر انتقادی مؤثر نیستند.


- طبق نظریه ساختارگرایی، همچنان که فیلسوف واقع¬گرای یونانی، افلاطون نیز اشاره می¬کند، واقعیت، آنچه که در جهان بیرون و خارج از ذهن انسان اتفاق می¬افتد نیست، بلکه واقعیت به آن مفاهیمی اطلاق می¬شود که انسان از این جهان خارجی در ذهن خود می¬سازد. برای آموختن هر چیزی، انسان¬ها تنها نیاز دارند که در دهن خود بدان معنا ببخشند. بنابراین، در تدریس، به جای تحمیل کردن تعدادی مفاهیم و تعریف¬های نظری و از پیش آماده شده و حل مسائل تکراری، باید راه ساختن مفاهیم در ذهن فراگیرنده را به او آموزش داد. همچنین فراگیرنده باید بیاموزد چگونه میان آن مفاهیم و دنیای واقعی ارتباط برقرار کند. بر این اساس، نقش معلم در فرایند آموزش به کلی تغییر می¬کند.
کدام مورد را می¬توان به درستی، درباره نقش معلم ساختارگرا، از متن فوق استنباط کرد؟
1) انتقال یک¬سویه ساختارهای ذهنی به فراگیران از طریق تمرین و تکرار
۲) اجرای تمس الگو و پرسشگر برای ایجاد ساختاری واحد از جهان بیرون، در اذهان فراگیران
۳) آموزش رویکردها و فرایندهای یادگیری
4) هدایت¬گر و تسهیل کننده فرایند یادگیری
راهنمایی: متن زیر را به دقت بخوانید و صحیح¬ترین پاسخ را برای سوال¬های ۸۴ تا ۸۷ انتخاب کنید و در پاسخنامه علامت بزنید.
چهار نفر به اسامی X، Y، Z و T، هر کدام یک نامه به سازمانی ارسال می¬کنند. آنها نامه¬های خود را از سه طریق پست پیشتاز، سفارشی و عادی و همچنین هر کدام در یکی از پاکت¬های بزرگ، متوسط و کوچک ارسال کرده¬اند. در نامه¬های رسیده به سازمان، از هر نوع پاکت و از هر طریق ارسالی دیده می¬شود. اطلاعات زیر موجود است:
* X و Y نامه¬های خود را نه از طریق پست سفارشی و نه در پاکت¬های بزرگ ارسال کرده¬اند.
* فقط یک نامه از چهار نامه، از طریق پست عادی و آن هم توسط فردی غیر از T ارسال شده است.
* X و Z نامه¬های خود را از طرق مختلف و در پاکت¬های مشابه ارسال کرده¬اند.
* هیچ¬کدام از نامه¬ها، از طریق پست پیشتاز در باکت کوچک ارسال نشده است.


۱۳۹۷/۰۶/۱۰