دانلود دفترچه سوالات تخصصی آموزگار ابتدایی - استخدامی آموزش و پرورش 97

رمز دانلود فایل: مشاهده رمز دانلود فایل ها

لینک دانلود: دانلود اصل دفترچه سوالات آموزگار ابتدایی - آموزش و پرورش 97

 پاسخنامه: دارد

توضیحات کلی: فایلی که در این بخش برای دانلود قرار گرفته است، اصل دفترچه سوالات تخصصی آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای شغل آموزگار ابتدایی می باشد، سوالات به همراه پاسخنامه می باشد و آزمون مربوط به مورخه 15تیر 97 تحت عنوان پنجمین آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی کشور است که زیر نظر سازمان سنجش برگزار شده است.

بخشی از این فایل

- کودکان در کدام دوره تحولی، مسئله¬های طبقه¬بندي سلسله مراتبی، یعنی طبقه¬بندی براساس چند ویژگی را نمی¬توانند حل کنند؟
1) عملیات صوری 2) پیش عملیاتی
3) عملیات عینی 4) عملیات پساصوری

 

- ناتوانی کودک در تجسم وارونه عمل، چه نامیده می¬شود؟
1) برگشت¬ناپذیری 2) خودمحوری
3) نگهداری ذهنی 4) تمرکز
روش¬ها و فنون تدریس

 

- مطابق کدام دیدگاه معرفت¬شناختی، یادگیری فرایندی است که در ذهن، هنگام رویارویی با یک ساختار موجود با تجربه جدید و برای درک اتفاق می¬افتد؟
1) عقل¬گرایی 2) تجربه¬گرایی
3) فرهنگ¬گرایی 4) نسبیت¬گرایی

 

- کمک به فراگیر در ارسال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه دراز مدت، در کدام مرحله از فرایند یادگیری مطرح می-شود؟
1) فراخوانی (Recall) 2) نگهداری (Retention)
3) اخذ (Acquisition) 4) اندریافت (Apprehending)

 

- عبارت زیر، از اصول کدام نظریه یادگیری است؟
«انتقاد و ارزشیابی از خود در اولویت اول یادگیری قرار دارد.»
1) گشتالت 2) انسان¬گرایی
3) شناخت¬گرایی 4) رفتارگرایی

 

- وقتی معلم به دانش¬آموزان خود می¬گوید: «شما از این درس لذت خواهید برد». این گزاره، بیانگر کدام¬یک از انواع ارتباط کلامی مورد نظر کلارک است؟
1) پیشنهادی 2) حقایق
3) کاری 4) یاوری و پیش¬بینی

 

- معلمی که از الگوی یادگیری شرطی¬سازی استفاده می¬کند، کدام دیدگاه را در خصوص تقویت دارد؟
1) تقویت می¬تواند یادگیری دانش¬آموزان را تسهیل کند ولی برای یادگیری آنها ضروری نیست.
2) تقویت در به فعلیت درآوردن یادگیری¬های بالقوه دانش¬آموزان، نقش بسیار موثری دارد.
3) تقویت در یادگیری دانش¬آموزان، نه تاثیر مشت دارد و نه تاثیر منفی.
4) ایجاد یادگیری در دانش¬آموزان، بدون استفاده از تقویت ممکن نیست.

 

- با توجه به دسته¬بندی رفتارهای مشکل¬آفرین دانش¬آموزان، به دو دسته رفتارهای بسیار نامطلوب و رفتارهای نامطلوب ضعیف، کدام مورد جزو رفتارهای بسیار نامطلوب محسوب می¬شود؟
1) قصور از توجه کردن 2) ناتوانی در داشتن رفتار مستقل
3) جلب توجه 4) ناموفق بودن در تعامل با سایر دانش¬آموزان

 

- کدام مورد جزو روش¬های مثبت کاهش رفتار نامطلوب دانش¬آموزان است؟
1) تقویت تفکیکی رفتار ناهمساز 2) جریمه کردن
3) محروم کردن 4) خاموشی

 

- بی¬توجه شدن دانش¬آموز در کلاس درس، وقتی که تجارب شخصی وی، قوی¬تر، قابلِ فهم¬تر و با ارزش¬تر از مفاهیم ارائه شده توسط معلم باشد، بیانگر کدام¬یک از موانع ارتباط مؤثر است؟
1) عدم درک پیام 2) انتقال منفی
3) رویایی شدن 4) بحث شفاهی

 

- چند مورد از عبارت¬های زیر، در خصوص مقایسه ارتباط کلامی و غیر کلامی، صحیح است؟

- پیچیدگی ارتباطات غیر کلامی، بیشتر از کلامی است.
- ارسال و دریافت پیام¬های کلامی، آگاهانه صورت می¬گیرد.
- پیام¬های غیرکلامی، نسبت به پیام¬های کلامی قابل اعتمادترند.
- به دلیل تمثیلی بودن ارتباط غیرکلامی، یادگیری آن نیاز به آموزش کمتری برای فهمیدن دارد.
1) یک 2) دو 3) سه 4) چهار

 

- مثال زیر، نمونه¬ای از کدام روش تدریس آزمایشگاهی است؟
«معلم به دانش¬آموزان چند ماهی کوچک، یک لیوان آب، مقدای یخ و یک شمع می¬دهد و از آنها می¬خواهد تا چگونگی حرکت و واکنش ماهی¬ها نسبت به دما را پیش¬بینی کنند.»
1) رشد مهارتی 2) پژوهشی
3) قیاسی 4) تأییدی

 

- برونر در تبیین نظریه یادگیری اکتشافی، بر کدام عامل تأکید نمی¬کند؟
1) هدف یادگیری 2) فرایند یادگیری
3) ساخت یادگیری 4) اهمیت شهود

 

- کدام مورد، از محدودیت¬های روش یادسپاری است؟
1) کمک چندانی به تقویت همکاری متقابل دانش¬آموزان نمی¬کند.
2) نیاز به هزینه و امکانات زیادی دارد.
3) برای تقویت حافظه مناسب نیست.
4) به صورت گروهی، قابل اجرا نیست.

 

- عبارت زیر، بیانگر هدف کدام¬یک از مدل¬های الگوی پردازش اطلاعات است؟
«استدلال علّی و درک اینکه چگونه می¬توان اطلاعات را جمع¬آوری نمود، مفاهیم به وجود آورد، فرضیه¬سازی کرد و به آزمون فرضیه¬ها پرداخت.»
1) پیش سازمان دهنده 2) رشد شناختی
3) کاوشگری 4) تفکر استقرایی

 

- در طبقه¬بندی روش تدریس «بر مبنای نقش خود»، به ترتیب، ویژگی بارز و محور روش تدریس «ابداعی – نبوغی» کدام است؟
1) تاکید بر فرایندی که فراگیران به حقایق از پیش تعیین شده برسند - موضوع درس
۲) تاکید بر تجربیات فردی و نتایجی که از پیش تعیین نشده¬اند – فراگیر
3) تاکید بر اخذ اطلاعات و معلومات - موضوع درس
4) مهم¬ترین معلم به عنوان الگوی زندگی – معلم

 

- کدام مورد، جزو سؤالات گسترده ارزشی است؟
1) در مورد انرژی اتمی چه احساسی دارید؟
۲) چگونه می¬توان نقش کاتالیزور را نشان داد؟
3) چرا دوست دارید همانند دانشمندان فکر کنید؟
4) به نظر شما چه کاری جهت برطرف ساختن آلودگی هوا باید انجام داد؟
اندازه¬گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی

 

- در آزمون¬های هنجار مرجع، سطح مناسب فریب دشواری و ضریب تمیز سؤالات، به ترتیب، کدام است؟
1) متوسط – بالا 2) متوسط - متوسط
3) بالا – متوسط 4) بالا - بالا

 

- برای اطمینان از اینکه روایی محتوایی آزمون¬های پیشرفت تحصیلی در حد مناسب است، رعایت کدام مورد الزامی است؟
1) استفاده از سوالات باز – پاسخ 2) تعیین اهداف آموزشی هر درس
3) طراحی جدول مشخصات آزمون 4) اختصاص بارم مناسب برای هر سوال

 

- کدام مورد در خصوص استفاده از سوالات تشریحی برای اندازه¬گیری اهداف آموزشی، صحیح است؟
1) نمونه محدودی از محتوای درسی را اندازه می¬گیرند.
2) نمره¬گذاری این نوع سوالات دارای همسانی بالایی است.
3) امکان تقلب یا حدس زدن پاسخ در این سوالات بالا است.
4) طراحی این نوع از سوالات، فرایندی دشوار و هزینه¬بر است.

 

- پایایی یک آزمون ۱۰ سوالی برابر با 50/0 است. در صورتی که تعداد سؤالات آزمون را به ۲۰ سوال افزایش دهیم. پایایی آزمون تقریبا کدام است؟
1) 60/0 2) 67/0 3) 70/0 4) 75/0

 

- توزیع نمرات استعداد شغلی در یک نمونه 300 نفری از کارکنان، نرمال با میانگین ۳۸ و انحراف استاندارد 8 است. در صورتی که نمره خام فردی در این آزمون ۴۶ باشد. نمره استاندارد او برحسب مقياس نمرات T کدام است؟
1) 65 2) 60 3) 50 4) 35

 

- در آزمون¬های استخدامی که هدف از اجرای آزمون، گزینش و انتخاب مناسب¬ترین افراد برای پست¬های شغلی است، کدام نوع روایی مهم¬تر است؟
1) محتوایی 2) همزمان 3) افتراقی 4) پیش¬بین

 

- در موقعیت¬های آموزشی، برای جمع¬آوری اطلاعات عمیق در مورد تعیین منبع یک مشکل، از کدام نوع آزمون¬ها استفاده می¬شود؟
1) تکوینی 2) تراکمی 3) تشخیصی 4) تجویزی

 

- کدام مورد، باعث افزایش پایایی آزمون نمی¬شود؟
1) اضافه کردن تعداد سوالات آزمون ۲) حذف منابع خطای تصادفی اندازه¬گیری
3) حذف سوالات ناهمسان 4) اجرای آزمون در یک نمونه همگن

 

- درصورتی که همبستگی دو رشته¬ای نقطه¬ای یک سؤال (r_php ) منفی باشد، کدام مورد صحیح است؟
1) X ̅_0X ̅_1
3) P=0 4) P=-0.5

 

- در صورتی که سطح اندازه¬گیری متغیری فاصله¬ای باشد، کدام مورد نمی¬تواند صحیح باشد؟
1) نمره آزمودنی A دو برابر نمره آزمودنی B است.
۲) نمره آزمودنی A با نمره آزمودنی B، تفاوت دارد.
۳) نمره آزمودنی B بیشتر از آزمودنی A است.
۴) نمره آزمودنی ۸ کمتر از آزمودنی B است.

 

- کدام مورد در خصوص ارزشیابی وابسته به ملاک، صحیح است؟
1) نمرات حاصل از آن، به صورت منحنی ترمال توزیع می¬شود.
2) در سنجش هوش، استعداد و شخصیت، کاربرد بیشتری دارد.
۳) جایگاه یک آزمودنی، در مقایسه با سایر افراد مشخص می¬شود.
4) میزان پیشرفت افراد، بر اساس هدف¬های آموزشی از پیش تعیین شده مشخص می¬شود.

 

- کدام رویکرد ارزشیابی، بیشتر ذهنی و شهودگراست؟
1) مبتنی بر هدف ۲) مبتنی بر مدیریت
3) مبتنی بر مشارکت¬کنندگان 4) مبتنی بر متخصصان

 

- کدام مورد، از محدودیت¬های سنجش پیشرفت تحصیلی از طریق کارپوشه است؟
1) دشواری در نمره¬گذاری ۲) ایجاد بی¬انگیزگی در دانش¬آموزان
3) امکان نظارت اندک بر پیشرفت تحصیلی
۴) عدم امکان انتقال اطلاعات به معلمان بعدی

 

رمز دانلود فایلمشاهده رمز دانلود فایل ها

لینک دانلود: دانلود اصل دفترچه سوالات آموزگار ابتدایی - آموزش و پرورش 97


۱۳۹۷/۰۶/۲۶